III AUa 1869/16 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Apelacyjny we Wrocławiu z 2017-03-02

Sygn. akt III A Ua 1869/16

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 2 marca 2017 r.

Sąd Apelacyjny we Wrocławiu III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący:SSA Elżbieta Kunecka

Sędziowie:SSA Jarosław Błaszczak

SSA Jacek Witkowski (spr.)

Protokolant:Magdalena Krucka

po rozpoznaniu w dniu 2 marca 2017 r. we Wrocławiu

na rozprawie

sprawy z wniosku J. D.

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O.

o emeryturę

na skutek apelacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O.

od wyroku Sądu Okręgowego w Opolu Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

z dnia 5 września 2016 r. sygn. akt V U 732/16

I.  zmienia zaskarżony wyrok w ten sposób, że odwołanie oddala,

II.  zasądza od wnioskodawcy na rzecz strony pozwanej kwotę 630,- zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego za obie instancje.

UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 5 września 2016 r., sygn. akt V U 732/16, Sąd Okręgowy w Opolu V Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych zmienił decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O. z dnia 14 marca 2016 r., nr (...), w ten sposób, że przyznał J. D. prawo do emerytury począwszy od 22 kwietnia 2015 r. oraz zasądził od organu rentowego na rzecz wnioskodawcy kwotę 360,- zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

Powyższe rozstrzygnięcie Sąd Okręgowy oparł o następujące ustalenia faktyczne:

Wnioskodawca J. D. urodził się w dniu (...) W okresie od 1.09. 1971 r. do 21.06.1973 r. zatrudniony był w (...) Przedsiębiorstwie Budownictwa (...) w charakterze ucznia praktycznej nauki zawodu cieśli. Od 22.06.1973 r. do 31.12.1989 r. pozostawał w zatrudnieniu w w/w przedsiębiorstwie stale i w pełnym wymiarze czasu pracy na stanowisku cieśli . W okresie od 15 lipca 1981 r. do 17 października 1982 r. oraz od 15.06.1985 r. do 7.08.1986 r. pozostawał w zatrudnieniu w (...) Przedsiębiorstwem Budownictwa (...) w O. pracując na stanowisku cieśli na budowie eksportowej. W okresie od 2.01. 1990 r. do 28.05.1993 r. zatrudniony był w przedsiębiorstwie Usługowo-Produkcyjno-Handlowym (...) Spółka z o.o. stale i w pełnym wymiarze czasu pracy na stanowisku cieśla- brygadzista. Pracował w O., przy budowie banku (...), Banku (...), (...) w K., Hucie (...), (...), Hucie (...). W okresie od 30.09.1996 r. do 23.12.1996 r. oraz od 10.02.1997 r. do 30.04.1997 r. J. D. był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w Przedsiębiorstwie Produkcyjno-Usługowym (...) Sp. z o.o. we W., budowa eksportowa w RFN na stanowisku cieśli. Brał udział w pracach przy betonowaniu, na wysokościach przy deskowaniu stropów oraz na poziomie „0” w wykopach do 3 metrów.

W dniu 21.04.2015 r. wnioskodawca złożył wniosek o emeryturę. Decyzją z dnia 14.03.2016 r. organ rentowy odmówił przyznania świadczenia z uwagi na brak 15 letniego okresu pracy w szczególnych warunkach.

Przy tak ustalonym stanie faktycznym Sąd Okręgowy uznał, że odwołanie jest zasadne. W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji powołał się na art. 32, art. 184 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, na przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze oraz na regulacje zarządzenia nr 9 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 1 sierpnia 1983 r. wskazując, że wnioskodawca w ramach stażu zawodowego wykonywał pracę w warunkach szczególnych pełniąc obowiązki cieśli oraz brygadzisty ciesielskiego. Z tych względów Sąd Okręgowy zaliczył wnioskodawcy do stażu pracy w warunkach szczególnych okres zatrudnienia jako cieśla oraz brygadzista ciesielski, za wyjątkiem okresu od 1.09.1971 r. do 21.06.1973 r., albowiem wnioskodawca odbywał wówczas zajęcia praktyczne w ramach umowy o naukę zawodu. Świadczenie zostało przyznane od 22.04.2015 r., tj. od dnia następnego po dniu osiągnięcia wieku emerytalnego, tj. 60 lat. Mając powyższe na uwadze Sąd Okręgowy na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c. zmienił zaskarżoną decyzję. Orzeczenie o kosztach postepowania oparto na przepisie art. 98 k.p.c. w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie.

Powyższy wyrok zaskarżył w całości organ rentowy w drodze apelacji zarzucając:

1)  naruszenie przepisów postępowania, a mianowicie art. 232 k.p.c. w zw. z art. 233 § 1 k.p.c., poprzez dowolną, a nie swobodną ocenę zebranego w sprawie materiału dowodowego polegającą na przyjęciu, że praca cieśli wykonywana przez wnioskodawcę w spornym okresie jest adekwatna do zatrudnienia wymienionego w załączniku A rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7.02.1983 r. w dziale V – w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych, w pkt 5, tj. do pracy przy montażu konstrukcji metalowych na wysokości;

2)  naruszenie prawa materialnego poprzez jego błędną wykładnię, tj. przepisu § 4 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7.02.1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze poprzez uznanie, że wnioskodawca posiada co najmniej 15 letni okres pracy w warunkach szczególnych;

3)  naruszenie prawa materialnego poprzez błędną wykładnię, tj. naruszenie art. 184 i art. 32 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych poprzez przyznanie wnioskodawcy prawa do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy w szczególnych warunkach.

Podnosząc powyższe skarżący wniósł o zmianę zaskarżonego wyroku poprzez oddalenie odwołania oraz zasądzenie na rzecz organu rentowego kosztów procesu, ewentualnie o uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy Sądowi pierwszej instancji do ponownego rozpoznania.

W odpowiedzi na apelację wnioskodawca wniósł o jej oddalenie oraz o zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania.

Sąd Apelacyjny zważył:

Apelacja jest zasadna.

Przedmiotem sporu w niniejszej sprawie było ustalenie, czy wnioskodawca J. D. spełnia warunki do przyznania emerytury na gruncie przepisu art. 184 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, a w szczególności czy praca na stanowisku cieśli w (...) Przedsiębiorstwie Budownictwa (...) w S. w okresie od 1.09. 1971 r. do 31.12.1989 r. oraz w Przedsiębiorstwie Usługowo-Produkcyjno-Handlowym (...) Sp. z o.o. w okresie od 2.01.1990 r. do 28.05.1993 r. stanowiła pracę w szczególnych warunkach w rozumieniu § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, albowiem okoliczność ta była decydująca dla rozstrzygnięcia kwestii czy wnioskodawca legitymuje się co najmniej 15-letnim okresem pracy w szczególnych warunkach.

Sąd Okręgowy błędnie uznał, że wnioskodawca wykonywał w spornym okresie prace wymienione w poz. 5, działu V wykazu A załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7.02.1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, tj. prace przy montażu konstrukcji metalowych na wysokości. U podstaw rozstrzygnięcia Sądu pierwszej instancji legło przekonanie, że w zarządzeniu Nr 9 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 1 sierpnia 1983 r. w sprawie wykazu stanowisk pracy w zakładach pracy nadzorowanych przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, na których są wykonywane prace w szczególnych warunkach uprawniające do wcześniejszego przejścia na emeryturę oraz do wzrostu emerytury lub renty zostały określone prace: 1) montera urządzeń i konstrukcji metalowych na wysokości, 2) montera konstrukcji żelbetonowych i prefabrykowych na wysokości, 3) cieśli wykonującego prace na wysokości, które przyporządkowane są do prac znajdujących się pod poz. 5 ww. rozporządzenia.

Stanowisko Sądu pierwszej instancji nie zasługuje jednak na aprobatę. Słusznie zarzucił organ rentowy, że zarządzenie nr 9 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych nie może mieć decydującego znaczenia dla ustalenia czy wnioskodawca wykonywał prace w warunkach szczególnych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Wykaz rodzajów pracy w warunkach szczególnych ma charakter wyczerpujący. W dziale V rozporządzenia wymieniono prace wykonywane w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych, wśród których brak jest prac w charakterze cieśli. Wymienienie pracy cieśli wyłącznie w akcie niższego rzędu, tj. w zarządzeniu resortowym - przy braku tego stanowiska w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r.- nie wywołuje skutków przewidzianych w art. 32 ust. 1 ustawy i pozostaje bez wpływu na prawo do emerytury (por. wyroki Sądu Najwyższego z dnia 24 kwietnia 2004 r., II UK 337/03, z dnia 23 listopada 2004 r., I UK 15/04, z dnia 13 listopada 2008 r., II UK 88/08 i z dnia 10 lutego 2009 r.). Wykaz resortowy utracił moc prawną i zachował swoje znaczenie jedynie w sferze dowodowej. Wykaz taki ma charakter informacyjny i ułatwia identyfikację określonego stanowiska pracy jako stanowiska pracy w szczególnych warunkach, jeśli w wykazie A stanowiącym załącznik do rozporządzenia nie wymienia się konkretnych stanowisk, lecz operuje pojęciem ogólnym (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 25 lutego 2010 r, II UK 218/09, Lex nr 590247). Wykaz resortowy nie może natomiast rozszerzać, w porównaniu do wykazu A rozporządzenia kwalifikacji stanowisk pracy na których wykonywane zatrudnienie jest uznawane za pracę w szczególnych warunkach, gdyż byłoby to przekroczeniem granicy delegacji ustawowej. Zarządzenia resortowe nie stanowią źródła prawa, a więc nie można z nich wywodzić uprawnień emerytalnych. Dopuszcza się jedynie posiłkowanie treścią zarządzenia resortowego dla wykładni i właściwej kwalifikacji stanowisk pracy określonych w załączniku do ww. rozporządzenia (wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 5 sierpnia 2015 r, III A Ua 664/14, Lex nr 1814814).

Z tych względów nie można było przyjąć, że wykonywanie pracy na stanowiskach niewymienionych w załącznikach do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r., a tylko w wykazach resortowych jest wykonywaniem pracy w szczególnych warunkach, o którym mowa w art. 32 ustawy. Przyjąć zatem należy, że okres zatrudnienia wnioskodawcy w (...) Przedsiębiorstwie Budownictwa (...) w S. w okresie od 1.09.1971 r. do 31.12.1989 r. oraz w Przedsiębiorstwie Usługowo-Produkcyjno-Handlowym (...) w okresie od 2.01.1990 r. do 28.05.1993 r. nie może zostać uznany za pracę w warunkach narażających zdrowie ubezpieczonego na szkodliwe czynniki. Brak możliwości uwzględnienia tego okresu do prac w szczególnych warunkach powodował, że wnioskodawca nie legitymował się 15-letnim okresem pracy w szczególnych warunkach, co przesądzało o odmowie przyznania ubezpieczonemu świadczenia emerytalnego.

Z tych względów Sąd Apelacyjny zmienił zaskarżony wyrok i oddalił odwołanie na podstawie art. 386 §1 kpc.

Orzeczenie o kosztach procesu oparto na przepisie art. 98 k.p.c. w zw. z § 9 ust. 2 w zw. z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych.

SSA Jacek Witkowski SSA Elżbieta Kunecka SSA Jarosław Błaszczak

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Katarzyna Gulanowska
Podmiot udostępniający informację: Sąd Apelacyjny we Wrocławiu
Osoba, która wytworzyła informację:  Elżbieta Kunecka,  Jarosław Błaszczak
Data wytworzenia informacji: